środa, 28 października 2009

Marynowana kaczka w pomarańczach czyli...




Ty, kurczę, jakiś francuski piesek jesteś…tego nie, tamtego nie…
- mówiła do mnie moja mama, kiedy jako małolat wybrzydzałem na temat jedzenia.

Potem, kiedy byłem nastolatkiem, ktoś mi powiedział, że mógłbym grać Francuza w adaptacji jakiejś książki (!?)…

Będąc za granicą często jestem brany za Francuza, do tego stopnia, że przestałem zaprzeczać (modląc się w duchu, żeby nie być poproszonym o powiedzenie czegoś oprócz Bonjour, ça va ? , które mam wytrenowane i nabieram nawet Galów). Nie wiem tylko czym jest to spowodowane? Czy mama mnie zaprogramowała czy podświadomie wyczytała moje przeznaczenie?

Może kiedyś, ktoś mi to wyjaśni, jak ktoś wyjaśnił Hanie (tej od Nick’a Cave’a), po czterech latach wskazywania na drzwi do toalety, za każdym razem kiedy hiszpański turysta pytał: Cervesa?, że to piwo jest…:)

Porzucając dywagacje na temat mojej francuskości lub nie, proponuję coś ugotować…francuskiego oczywiście, ale z nutą dalekowschodnią. Zapach pomarańczy i cynamonu, kominek, świece, wino… Pełen romantyzm:)

Marynowana kaczka w pomarańczach
(4 porcje)

4 piersi z kaczki
4 słodkie pomarańcze
1 łyżeczka cynamonu
1 laska cynamonu (przecięta na 4 części)
1½ łyżki miodu
200ml sosu sojowego
50g masła

Włóż piersi na 10-15 minut do zamrażalnika ( to Ci ułatwi następny krok ).

W międzyczasie zetrzyj skórkę z dwóch pomarańczy, wyciśnij sok z trzech a z czwartej powycinaj poszczególne segmenty.
Wymieszaj startą skórkę i sok z pomarańczy, łyżeczkę cynamonu, miód i sos sojowy. Odstaw na później.

Wyjmij piersi z zamrażalnika i ponacinaj skórę w krzyżujące się linie tak, żeby było widać mięso, ale nie nacinając go.
Włóż piersi do naczynia, skórą do góry i zalej marynatą. Wstaw do lodówki na noc a najlepiej na 24 godziny.

Następnego dnia wyjmij piersi z marynaty i osusz ręcznikiem papierowym. Smaż (skórą do dołu) na małym/średnim ogniu ok. 10 minut aby wytopić tłuszcz i zbrązowić skórę. Przewróć na drugą stronę i podsmaż przez minutę. Wyjmij piersi i odlej tłuszcz z patelni. Włóż piersi z powrotem (skórą do góry) na patelnię, wlej połowę marynaty, dodaj laskę cynamonu i gotuj przez ok.4 minuty aby sos zgęstniał. Dodaj pomarańczowe segmenty i gotuj kolejną minutę. Wyjmij mięso i wmieszaj masło do sosu. Podawaj.

Bon appétit!


* Bardzo dobrze komponuje się z gotowanym groszkiem strączkowym lub małymi marchewkami gotowanymi w soku pomarańczowym z szafranem i pieczonymi ziemniakami, ale to tylko sugestie:)


11 komentarzy:

Gosi@ pisze...

no,to byl na bank udany wieczor....kominek...swiece......wino......i ta przepyszna piers kaczki,zapewne rozowiutka w srodku.....ech-rozmarzylam sie.....
Pozdrawiam :)

arek pisze...

Gosiu, ja tez sie tylko rozmarzylem :)))

arek pisze...

ale wieczor byl udany mimo wszystko, z calego zestawu tylko kominka nie bylo hehe

co_zerka pisze...

przeczytałam przepis i mój pomysł na śniadanie właśnie padł...ja chcę taką kaczkę!

Mniam, wygląda pysznie i taka prosta :)

Liska pisze...

Może to poprzednie wcielenie daje o sobie znać ;D

Agatek pisze...

Uwielbiam kaczke z pomaranczami :) choc zazwyczaj robie ja w calosci :)

Wpisuje ten przepis na liste do sprobowania

Gosi@ pisze...

no,prosze.....a jednak...niby marzenia,a jednak odrobina checi,zeby sie spelnily.....kominek-to juz szczegol-wazne,ze cala reszta pasowala...

arek pisze...

Dlugo mi to zajelo, ale niestety duzo pracy...
co_zerka
na sniadanie to moze troche za szybko:) ale nie wiem o ktorej jest Twoje sniadanie:D

Lisko
wiesz, ze o tym myslalem...

Agatek
napisz jak Ci wyszlo:)

Gosiu
kominek tez mozna sobie wyobrazic:D

Pozdrawiam

buruuberii pisze...

kurka, nie kaczka :)
swietne zdjecie, to drugie jest doskonale!
a ta patelenka, ze tez nie moge takiej kupic...

arek pisze...

Dziekuje!
a patelenke w Londynie mozna kupic...daj znac kiedy bedziesz to Ci zamowie i przygotyje do uzywania:)

Katiusza pisze...

Cudowny przepis, zamierzam jutro wyprobowac. Mam tylko jedno pytanie. W wielu przepisach na kacze piersi najpierw sie je obsmaza a potem piecze (rozny czas pieczenie). W Twoim przepisie czas smazenia kaczki jest bardzo krotki. Czy to naprawde wystarcza? Z gory dzeikuje za odpowiedz! Kasia