niedziela, 27 grudnia 2009

Zimowa sałatka z gruszką, miodowym pasternakiem i niebiesko-serowym sosem




Ponieważ byłem grzeczny przez cały rok, dostałem pod choinkę prezent- Hurraaa! – piękną płytę polskiego piosenkarza (he!he!) PABLOPAVO I LUDZIKI.

Święty Mikołaj zna mnie ładnych parę lat i wie, że lubię rzeczy ładne, mądre i lekko wyprzedzające swój czas (słowo prekursorskie tutaj nie do końca pasuje), w zwiazku z czym ten prezent był strzałem w samo sedno.




Płyta jest ładna na zewnątrz i mądra wewnątrz, świeża i autentyczna. Ostatnimi polskimi produkcjami, które zrobiły na mnie takie wrażenie były CKOD, Pogodno i Skalpel. No, jeszcze VooVoo z kobietami.  Mówiąc w skrócie to reggaehiphopoworaggamuffinowowarszafskifolkacidjazzowy plus treściwe teksty:D


Nie zanudzając, inteligentnie zbalansowane połączenie dobrych składników- zupełnie jak w mojej dzisiejszej sałatce, która doskonale wpisuje się w poświąteczny czas odpoczynku poprzejedzeniowego…



Zimowa sałatka z gruszką, miodowym pasternakiem i niebiesko-serowym sosem
(4 porcje)


4 małe pasternaki
2 łyżki oliwy z oliwek
1 łyżka miodu
Sól morska
Świeżo zmielony pieprz
2 gruszki o sztywnym miąższu
4 garści rukoli
80g orzechów macadamia


Dressing
150g sera Gorgonzola lub innego ostrego niebieskiego sera pleśniowego
3 łyżeczki soku z cytryny
120 ml oliwy z oliwek


Rozgrzej piekarnik do 200°C. Obierz i potnij na ćwiartki (wzdłóż) pasternak, ułóż na blasze, polej oliwą i wymieszaj, żeby oliwa go pokryła. Polej miodem i dopraw solą i pieprzem. Piecz ok. 20 minut do otrzymania złotawego koloru. Wyjmij i lekko ostudź.


Na suchej patelni stostuj orzechy aż nabiorą brązowawego koloru (ok. 2-3 minut).


Żeby zrobić dressing, widelcem zmiażdż ser w misce, następnie wmieszaj do niego sok z cytryny. Mieszając dodaj oliwę, trochę soli i pieprzu, żeby otrzymać w miarę gładki sos ( ja lubię mieć grudki sera:)).


Potnij gruszki w ósemki, w misce wymieszaj rukolę z połową dressingu i ułóż na czterech talerzach, następnie zaaranżuj gruszki, orzechy i polej resztą dressingu.


Smacznego!


Przepis jest moją wersja sałatki podpatrzonej u Celii Brooks Brown.

8 komentarzy:

Czyprak Antoni pisze...

Fiu, ja nie byłem najwyraźniej wystarczająco grzeczny żeby dostać Pablopavo, a jest zaj... wykropkowałem, bo nie wiem, czy tu można ;) Chyba się przejdę się do sklepu. Sałatka też światowa, choć bezmięsna. To ja sobie popatrzę, bo o pasternaku mogę najwyżej pomarzyć.

Gosia Oczko pisze...

No słuchaj, siedzę i się gapię w tę sałatkę, bo o pasternaku - podobnie jak Rolnik wyżej - to mogę sobie tylko pomarzyć, nigdzie go nie mają, kurka!

A Waglewski i Fisz Emade z męską muzyką? Też zacne. No i moje ukochane 123, z Pogodno nastraja mnie "Uśmiech się", a czasem przypominam sobie Happysad. Tymczasem wciąż męczę Możdżera ;))

Unknown pisze...

Plyty nie znam, ale zaraz poznam :)
Salatka fajna bardzo. Wydaje mi sie, ze parternak czeka w lodowce, wiec moze juz dzis go zjemy ;)

Anonimowy pisze...

O! taką sałatkę chcę bardzo

fingerfood pisze...

No właśnie a gdzie te pasternaki mogę sobie zakupić?

arek pisze...

Majdir Antoni,
ponoc pasternak sprzedawany jest w Polsce jako pietruszka lub z pomieszany z pietruszka:) Pamietam jakas wymiane komentarzowa z Aga z Zapiecka i Basia z makagigi i 55 piernikow i one to potwierdzily. Podobno trzeba byc uwaznym hehe, pasternak jest slodszy smaku a jezeli chodzi o wyglad to pietruszka jest bielsza a pasternak jest miekszy w dotyku i lzejszy i mniej aromatyczny. A moze po prostu zapytaj w warzywniaku? A jak nie pomoze to zazadaj;)kto tu jest w koncu klientem :)

Zemfiroczko,
1)popatrz na odpowiedz wyzej:)
2)zgadzam sie z wyborem, ja jeszcze przyjme wszystko co wyprodukuje Jedrek Kodymowski czyli Apteka i inne jego twory...a z Mozdzerem tez mam historie, ale to moze kiedys w poscie, bo musze to przelozyc na "polski" z arkowego...

Anoushko,
Tak lubie! Akcja -reakcja:)))Mam nadzieje, ze polubisz... no i przyzekam, ze nie jestem rodzina Pablo ani nie otrzymuje wynagrodzenia za propagacje:D

Sarenko,
Bardzo prosze:))czekam:)

Fingerfood,
chyba tam gdzie poradzilem Antoniemu:)

Pozdrawiam Arek

Aleksandra pisze...

Witam, a ja zamiast pasternaka użyłam dobrego polskiego selera (mam nadzieję, że polskiego, chyba nie został przywieziony z Hiszpanii...) a zamiast orzechów macadamia - włoskie (wydaje mi się że się nie gryzą z rukolą,a raczej dobrze się przegryzają :) i zaserwowałam sałatkę jako przystawkę. Została skomentowana jako szokująco dobra i "kolejnym daniom trudno będzie dorównać takiej przystawce".

Dziękuję za szokująco dobry przepis!

Aurora pisze...

Mądry Mikołaj i mądry kucharz :D

P.S. Arku, daj znać, czy paczka W KOŃCU doszła? :)